TON workshop

Storyteller

DET GAMLE DÅPSFATET AV MESSING

Da jeg tok noen bilder av interiøret i Risør kirke, fikk jeg også i forbifarten tatt noen bilder av et tilsynelatende lite interessant dåpsfat av messing, som ligger i døpefonten til daglig. Når det foretas dåp blir dette messingfatet byttet ut med dåpsfatet av sølv. Ved første øyekast, så kan messingfatet se litt kjedelig ut, men det var et par ting som fikk meg til tenke at kanskje dette fatet kanskje hadde mer å fortelle. I følge muntlig tradisjon skal messingfatet være fra kirkens første tid. men hva finnes av skriftlige kilder om dette fatet? I boken «Risør Gjennem 200 aar» finner vi følgene Sitat: » I 1736 nevnes et messingfat til døpevann» Sitat slutt. I en annen bok. «Den hellige ånds kirke i Risør 1647-1947″, Finner vi følgende: Sitat: » Kirkens eldste døpefat er av messing. Det er et Nürnberger-arbeide med senmiddelaldersk type med fremstilling av bebudelsen» Sitat slutt. Det er altså ikke mye som er skrevet om dette fatet, men ser man nærmere på det, så har det nok mer å fortelle.

For det første, ville det ikke vært naturlig at fatet ble laget i ett stykke? Det er nemlig ikke tilfellet her. Kanten og siden er gjort av ett stykke, og bunnen er loddet inn etterpå. Det ser for meg også ut som om den fagmessige utførelsen av relieffen i bunnen av fatet er utført med mer faglig dyktighet en dekorasjonene rundt kanten på toppen. Disse «dekorasjonene» er to rader med «punsel dekor». Den ene rekken består av punslede stjerner og den andre av liljemotiv som ikke har lik avstand til kanten av fatet, og der hvert avtrykk er av svært varierende kvalitet.
Dette får meg til å undres om det ikke kan ha vært to forskjellige «produsenter» til dette fatet.

Det er også to innkripsjoner på fatet. Begge består av «initialer» men de ser for meg ut til å være utført av to forskjellige «kunstnere» da det ser ut til at de er utført i to forskjellige stilarter. Kan det være at den ytterste er den eldste, og at den indre er av nyere dato siden den har mer «svung» på skriften?  Jeg sendte noen bilder til nasjonal museet, og fikk svar fra  Knut Astrup Bull som kunne fortelle: Sitat: «Det er alltid vanskelig å uttale seg med sikkerhet på grunnlag av fotografier. Ut fra din beskrivelse og fotos ser det ut til å være et komposittarbeide. Fatets bunn ser ut til å stamme fra et såkalt dåpsfat. Disse messingfatene blir som regel omtalt som dåpsfat fordi mange av dem ble donert til kirker og benyttet som dåpsfat. Opprinnelig var dette dekorative fat for private hjem og antagelig når de gikk av moten har mange gitt dem videre til kirker i og med at de hadde religiøse motiver. Fatet fra Risør kirke ser ut til å være et omarbeidet messingfat. Motivet i bunnen er beholdt og så har man loddet på nye deler for å tilpasse det døpefonten. De nye delene er ikke av høy kvalitet og det kan kanskje tyde på at omarbeidingen er foretatt av en lokal håndverker. Mange av disse fatene ble nok importert fra Nord-Tyskland.  Jeg  vil karakterisere motivet som renessanse. Stilperiodene kom senere, og varte derfor lengre, til Nord-Europa. Renessansen varte ca. 1550 til 1650. Sitat slutt. Så fikk vi altså vite litt mer om fatet, men hva betyr inskripsjonene, og hvor er dette fatet laget. I nordtyskland javel, men hvor»

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 4

Bilde 3

Reklamer

september 20, 2014 - Posted by | HOVEDSIDE, RISØR KIRKE

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: